טיפול באמנויות

המערך ההמטו-אונקולוגי קולט מדי שנה למעלה מ-200 ילדים מכל רחבי הארץ הסובלים ממחלות המטולוגיות ומחלות ממאירות שונות.

לצד הטיפול הרפואי הניתן במערך, מוצעים לילדים המטופלים ולמשפחותיהם גם טיפול באמצעות אמנויות (טיפול במוזיקה וטיפול באמנות חזותית). טיפול באמנויות בעת משבר מעניק מענה למצוקות נפשיות המתעוררות בעקבות המצב הרפואי. מטרת הטיפול היא מניעת קשיים נפשיים שעלולים להתפרץ אלמלא התערבות מקצועית זו (למשל: PTSD, CPTSD).

טיפול באמצעות אמנויות הינו טיפול נפשי, העושה שימוש באמצעים יצירתיים המאפשרים חיבור לכוחות ההחלמה של הילד ובכך מסייעים לו לשתף פעולה בצורה טובה יותר עם הטיפול הרפואי. תהליכי היצירה אינם מיועדים להפקת תועלת מהתוצרים או להשגת מטרות אסתטיות. השימוש באמצעים לא מילוליים במסגרת הטיפול באמנויות מאפשר מפגש ומגע עם חלקים מודחקים ולא מודעים וכן ביטוי רגשי ועיבוד החוויות הטראומטיות. כמו כן מתאפשרת הבנה של תהליכים נפשיים עמוקים באופן שאינו מאיים על המטופל והוריו.

ההתערבויות הקליניות כוללות:

  • פסיכותרפיה ארוכת טווח שמתקיימת לאורך כל שלבי הטיפול הרפואי: משלב האבחנה, דרך פרוטוקול הטיפול והמעקבים, ותמשך עד להשתלבות בקהילה (או עד להפנייה לטיפול המשך בקהילה)
  • התערבויות קצרות מועד
  • התערבויות ממוקדות מטרה

קהל היעד: הילד ומשפחתו

הטיפול המוצע: טיפול פרטני, טיפול דיאדי (זוגי), הדרכות הורים, התערבויות מערכתיות עם המשפחה הגרעינית, סדנאות חד פעמיות וקבוצות ממוקדות מטרה.

סגנון ההתערבות ותדירות המפגשים מותאמים לצורך המטופל בהתחשב בשיתוף הפעולה של הוריו ובמסגרת ה – setting (המסגרת הטיפולית) בבית החולים.